گریس یا روغنهای صنایع

بهترین گریس های خودرو

بهترین گریس های خودرو

بهترین گریس های خودرو انسانها از ابتدا تاریخ تا امروز همواره به دنبال فراهم کردن ابزار و ماشین آلاتی بودند که تمام کارها و به طور کلی روند زندگی را برایشان راحتتر کند . به همین دلیل زندگی متمدن بشر به استفاده از انواع ماشین آلات گره خورد .اما استفاده از این ماشین آلات نیز همواره برای ما انسانها چالش هایی به همراه داشته است .یکی از این چالش ها مساله نگهداری و تعمیرات صحیح آنها است .

انواع ماشین آلات چه آن دسته که صنعتی هستند و در چرخه تولید مورد استفاده قرار میگیرند چه خودرو ها و ماشین آلات مخصوص حمل و نقل به واسطه اصطکاک قطعات خود دچار ضعف هستند و اگر این مساله در آنها از طریق صحیح کنترل نشود نه تنها دستگاه کار خود را نمیتواند به درستی انجام دهد بلکه امکان نابودی کامل و از بین رفتن دستگاه نیز وجود خواهد داشت و بهترین راه کنترل این پدیده بین قطعات یک خودرو و یا ماشین صنعتی تعبیه درست و به جا انواع روانکار ها است .

اگرچه قصد دارم در اصل راجع به روانکار ها در خودرو و به طور خاص راجع به گریس خودرو صحبت کنم اما برای همه روشن است .

تمامی انواع روانکار ها از جمله روغن موتور ، گریس خودرو و … در حقیقت یک هدف را محقق میکنند و آن کاهش دادن میزان اصطکاک و گرما اضافه در موتور خودرو است که وظیفه ای بسیار مهم به شمار میرود.به طور کلی چهار روانکار اصلی و مهم در خودرو استفاده میشود که عبارت است از روغن موتور ، مایع انتقال ، روغن دنده و گریس شاسی و بلبرینگ چرخ که خود دو مدل عمده دارد و در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد .

گریس خودرو کلمه ایست که در ادامه به جای گریس شاسی و بلبرینگ به کار خواهم برد و دلیل آن یکی بودن منظور هر دو کلمه و ساده سازی متن است.

روانکار های صنعت فولاد

روانکاری مناسب زیرساخت های مختلف صنعت فولاد از اهمیت حیاتی برخوردار است. نه تنها تأثیر …

روانکاری صنعت فولاد

گریس خودرو چیست ؟

بهترین گریس های خودرو در ابتدا راجع به روانکار ها صحبت شد و اینکه اگر فقط بپرسیم گریس خودرو چیست؟ جواب ساده است گریس خودرو نوعی روانکار است که در چرخ و بلبرینگ و اتصالات شاسی و فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اینکه چگونه به این اتصالات دسترسی پیدا میکند یا اینکه اصلا گریس خودرو چیست و چه ساختاری دارد و چگونه به طول عمر قطعات کمک میکند؟

جواب تمام این سوال ها باید در یک مقاله جامع و کامل بررسی شود اما من در ادامه سعی دارم به خلاصه ترین شکل ممکن به موضوع و سوال گریس خودرو چیست بپردازم.

گریس در واقع ماده ای ترکیبی از مشتقات شبمیایی آلی است ترکیبی نیمه جامد شامل روغن ، یک نوع از صابون و یک فیلر یا پرکننده متناسب با کاربرد گریس این چهار جز اصلی از گریس وقتی تغییر داده شود گرید و نوع و کاربرد گریس نیز با آن تغییر خواهد کرد.

گریس ها در گریدهای مختلف طبقه بندی میشوند برای مشخص کردن گرید دقیق گریس روش قراردادی و جالبی وجود دارد. اول از همه این موضوع را باید بدانید که گرید گریس در حقیقت درجه نرمی و نفوذ پذیری آن است.

بنابراین برای سنجش گرید باید همه انواع گریس در شرایط دمایی یکسان باشند به این علت که میزان سختی روانکارها در دماهای بالا کمتر میشود پس طبق روشی از پیش تعیین شده برای تایین گرید گریس آن را به دمای معین میرسانند و یک مخروط را از فاصله مشخص به داخل آن پرتاب میکنند اندازه ای از مخروط که درون گریس فرو رود گرید اصلی گریس را مشخص میکند.گریس ها عمدتا به ۹ گرید تقسیم بندی میشوند که مجال توضیح هر یک در این مطلب کوتاه نمی‌گنجد.

روانکار های نساجی

روغن نساجی، همان گونه که از نام آن بر می آید در صنایع نساجی و دستگاه های بافندگی کاربرد دارد. …

روانکارهای صنعت نساجی

گریس خودرو چیست ؟

انواع گریس ماشین

بهترین گریس های خودرو انواع گریس خودرو را میتوان با معیار های مختلفی طبقه بندی کرد مثلا انواع گریس خودرو از نظر گرید سختی که پیش از این توضیح مختصری راجع به آن داده شد یا انواع گریس خودرو از نظر کاربرد یا انواع گریس خودرو از نظر میزان تحمل دما. که در ادامه راجع به هر کدام از این موارد توضیح کوتاهی ارائه خواهم داد.

انواع گریس خودرو از نظر کاربرد:گریس ها از نظر کاربرد به دو دسته عمده تقسیم میشوند دسته اول گریس هایی که برای شاسی استفاده میشوند و با حرف l نمایش داده میشوند و دسته دوم گریس هایی که برای بلبرینگ چرخ مورد استفاده قرار میگیرد که با حرف G نمایش داده میشوند .

هر کدام از این دو دسته ی کلی خود انواعی دارند گریس های شاسی خود به دو نوع la و lb تقسیم میشوند که در خصوصیات و فواصل تعویض باهم متفاوت هستند ، گریس های la سه هزار و دویست کیلومتر دوام دارند و در برابر خوردگی و سایش مقاوم هستند . اماگریس های lb فواصل تعویض بالای سه هزار و دویست کیلومتر دارند شرایط کاری برایشان بسیار سخت است تحت فشار ، دما و در معرض آب قرار میگیرند بنابراین خصوصیاتی دارند که قادر به تحمل چنین شرایطی هستند .

دسته دوم گریس ها که با حرف G نمایش داده میشد خود به سه دسته جزئی تر تقسیم میشوند دسته GA که خصوصیاتی شبیه laها دارند در فواصل زمانی کوتاهتر تعویض میگردند شرایط فشار و دما برایشان در حد نرمال است . دسته دوم GB که در سطح متوسط خصوصیات کیفی هستند و معمولا تحت فشار و دما خیلی بالا و شرایط خیلی حاد قرار نمیگیرند این دسته معمولا در خودروهای سواری به کار میروند .

نوع سوم و آخر گریس ها دسته GC است که این دسته از گریس ها مقاومت بسیار بالایی در برابر دما و فشار دارند و شرایط کاری سخت را به راحتی تحمل میکنند معمولا در تریلرها به کار میرند دمایی که این نوع از گریس قادر به تحمل آن است در شرایط موقت به دویست درجه هم میرسد .

تقسیم بندی بعدی انواع گریس خودرو،تقسیم بندی بر اساس تحمل دما است. از این نظر گریس ها به دو نوع برگشت پذیر و برگشت ناپذیر تقسیم میشوند . دسته های برگشت پذیر دسته ای هستند که پس از تحمل بالاترین سطح استاندارد دما مختص خود و تبدیل به حالت مایع دوباره میتوانند به حالت ژلاتینی و نیمه جامد خود بازگردند و استفاده شوند دسته دوم انواع برگشت ناپذیر اند که احتمالا تعریف آن برایتان مشخص است.

این نوع از گریس ها بعد از تحمل بیشینه دما دچار شکست ساختاری میشوند و دیگر به حالت نیمه جامد باز نمیگردند بنابراین نیاز به تعویض پیدا میکنند .

روانکار های صنعت سیمان

روانکارهای صنعت سیمان روانکاری آسیاب‌ها، چرخ دنده و کوره‌ها در صنعت سیمان یکی از کاربردهای…

روانکارهای صنعت سیمان

پرکننده ها در گریس ماشین

بهترین گریس های خودرو پیش از این گفته شد که گریس خودرو از سه بخش شیمیایی آلی تشکیل شده است بخش روغن، قسمت صابونی و بخش فیلر یا همان پر کننده .پرکننده ها در گریس ماشین باعث تعیین خصوصیات اصلی در گریس میشوند دربین انواع مختلف گریس مدل های صابون _کلسیم ،صابون سدیم، صابون لیتیم،صابون غیر آلی که به گریس نسوز معروف است و صابون آلمینیوم جز مهمترین و پرکاربرد ترین آنها محسوب میشود .

گریس پایه سدیم همیشه برای دستگاه هایی به کار میرود که دما و فشار زیادی تولید میکنند این گریس دارای مقاومت نسبتا بالایی است اما ضعف های زیادی نیز دارد امروزه این نوع گریس کمتر استفاده میشود اما گاهی در چرخ بعضی خودروها هنوز شاهد استفاده از گریس پایه سدیم هستیم نوع دیگر گریس کلسیم است.

این نوع گریس از نظر اقتصادی جز موارد به صرفه محسوب میشود و خصوصیات مهم دیگر آن مقاومت نسبتا بالا در برابر آب است از این رو اکثرا در شاسی خودرو به کار میرود نوع سوم گریس نوع صابون لیتیوم است این نوع گریس در واقع نوع کاملتری از دو مورد قبلی است چرا که در کنار تحمل دما بالا در مقابل آب هم مقاوم است نوع گریس با پایه آلمینیوم نیز بسیار مشابه با لیتیوم است این دو تفاوت های کمی باهم دارند آخرین نوع از انواع گریس که توضیح خواهم داد گریس صابون غیر آلی یا همان گریس نسوز است که همانطور که از اسم آن پیداست تحمل دمایی بالایی دارد.

گریس های خودرو

گریس های خودرو امروزه انواع مختلفی را دارند که به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند و هرکدام…

گریس های خودرو

کاربرد انواع گریس خودرو

بهترین گریس های خودرو کاربرد گریس خودرو موضوعی کاملا واضح است در واقع گریس خودرو نقش حیاتی در ادامه حیات خودرو دارد اما اینکه هر نوع از گریس کجا میتواند کاربرد داشته باشد به نوع دسته بندی گریس بستگی دارد به عنوان مثال در دسته بندی گریس ها طبق صابون کاربرد صابون كلسيم برای جلوبندي و تعليق خواهد بود و کاربرد صابون ليتيم علاوه بر کاربرد در جلوبندي و تعليق در بخش سيبك ها و همچنین محور ها و چهار شاخه گاردان استفاده میشود همچنین گریس صابون سديم برای ياتاقان چرخ هاي جلو مناسب تر است.

کاربرد گریس خودرو از منظر دیگری نیز قابل بررسی آن هم از لحاظ نوع فیلر در گریس است هر یک انواع فیلر خصوصیاتی به آن اضافه میکند مثال واضحی در این زمینه وجود دارد آن هم این است که مثلا اگر در دیسک خودرو گریسی انتخاب شود که در مقابل گرما مقاومت نداشته باشد عملا باعث میشود نه تنها گریس کاربرد نداشته باشد حتی به دیسک هم آسیب جدی وارد شود کاربرد گریس خودرو مبحث مفصلی است که توضیح آن تا همینجا کفایت میکند و ادامه آن از حوصله این متن خارج است

گریس شاسی خودرو چیست

بهترین گریس های خودرو شاسی در واقع یک چهار چوب فولادی محکم و زیر ساز خودرو است پس اینکه معمولا تخت فشار و لرزش قرار میگیرد موصوع قابل درکی است و از خصوصیات یک شاسی خوب آن است که ضربه ، صدا و لرزش را تا جای ممکن به اتاق منتقل نکند کاملا واضح است که گریس شاسی خودرو نیز میتواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و باعث عملکرد مناسب و افزایش چشمگیر طول عمر شاسی باشد.

گریس شاسی خودرو قالبا یک نوع گریس با پایه کلسیم است که به یک روغن با کیفیت بالا اضافه میشود مقاومت در برابر اکسید شدن و همچنین مقاومت حرارتی بالا یکی از خصوصیات مهم گریس شاسی خودرو است .

همچنین گریس شاسی خودرو محافظ بسیار مناسبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.در واقع انتخاب یک نوع گریس مناسب برای شاسی و تعویض و شارژ آن در فواصل زمانی مناسب میتواند عامل بسیار مهمی در طول عمر قطعات خودرو شما باشد

انتخاب بهترین گریس خودرو

انتخاب بهترین گریس خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد در ادامه چند عامل مهم در انتخاب بهترین گریس خودرو را بیان بر برخی از این عوامل را مختصرا توضیح خواهم داد . یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین گریس خودرو که باید در نظر گرفته شود دما و فشار است یعنی اگر قطعه ای از خودرو که تحت دما و فشار زیادی قرار میگیرد با نوع ضعیفی از گریس در این دو پارامتر پوشش داده شود مشخصا نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت مورد بعدی ویسکوزیته است.

ویسکوزیته یا به زبان ساده تر گرانروی میزان روان شدن یک سیال را میگویند در قطعاتی که چالش اصطکاکی بالایی دارند عامل گرانروی گریس بسیار مهم است سه معیار مهم دیگر برای انتخاب گریس هم یک میزان دور ، دو میزان رطوبت و سه متریال قطعات است که اگر تمام این موارد با دقت نسبتا بالایی بررسی شود انتخاب نوع گریس بسیار ساده تر خواهد بود.

مورد مهم دیگر موضوع اکسیداسیون است مقاومت در برابر ترکیب با اکسیژن عاملی است که اگر مناسب و بالا باشد باعث عمر بالا قطعات همچنین کیفیت کارکرد کلی خودرو میگردد.

قیمت گریس خودرو

بهترین گریس های خودرو خرید گریس خودرو بهتر است از نماینگی های معتبر شرکت ها و برندهایی باشد که در این زمینه تجربه و ادوات کافی در دسترس دارند قیمت گریس نیز به عوامل مختلفی از جمله نوع پایه آن و همچنین شرکت سازنده آن مرتبط است.

گاهی بهترین راه تشخیص اینکه کدام نوع گریس را بخریم این است که به نام گذاری آن توجه کنیم معمولا انواع گریس با اسامی متشکل از حروف لاتین و اعداد نامگذاری میشوند که بر اساس قرارداد های بین المللی هر یک از این حروف و هر کدام از اعداد نشانگر عاملی خاص است که ترکیب آنها کاربرد اصلی آن نوع از گریس را مشخص میکند.

با یک مثال کامل منظور مطلب را به وضوح بیان خواهم کرد مثلا گریس KF3P ,60 را در نظر بگیرید k یعنی این نوع از گریس برای بلبرینگ ها و یاتاقان ها مناسب است f یعنی در ساختار این گریس از روانکارهای جامد استفاده شده است عدد سه گرید گریس را نشان میدهد که پیش از این توضیح داده شده p بیان میدارد بیشینه دما در هنگام کارکرد میتواند ۱۶۰ درجه باشد و عدد شصت کمینه دما مجازی است که سلامت گریس در آن حفظ شده و از کیفیت آن نیز کاسته نمیشود .

جدول های معین شده برای تشخیص نوع گریس از روی اسم به راحتی در اینترنت در دسترس است اما اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید بهترین راه این است که از یک متخصص کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *