روان کننده

کاربرد روانکاری در صنعت نساجی

کاربرد روانکاری در صنعت نساجی، طیف بسیار وسیع و گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. صنعت نساجی، از جمله صنایع بسیار مدرن، کاربردی و مفید در سطح دنیا به حساب می‌آید که تجهیزات متفاوت و پیچیده آن، احتیاج به مراقبت و نگهداری دائمی دارند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های مراقبت و نگهداری کارخانجات نساجی، به روانکاری تجهیزات بستگی دارد. از این جهت، به روانکارهایی بسیار با کیفیت و با راندمان بالا در این تجهیزات نیاز داریم.

تجهیزات گوناگونی در صنعت نساجی به روانکار احتیاج دارند که در این میان می‌توان به انواع و اقسام ماشین‌های دوخت، ماشین‌های بافندگی و ماشین‌های نخ ریسی اشاره نمود. در این بین انواع روغن نساجی متناسب با سیستم‌های مکانیکی که در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرایط کاری موجود، توسعه پیدا کرده‌اند که بعضی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از روغن ماشین بافندگی، روغن ماشین نخ‌ریسی، روغن ماشین دوخت و دوز، روغن‌های سفید، روغن‌های سیلیکونی، روغن‌های امولسیون کننده و … .

اگر برای دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع نساجی از روغن مختص آن دستگاه استفاده نشود، علاوه بر این‌که عمر دستگاه به شدت کاهش پیدا می‌کند، کارایی صحیح دستگاه نیز دچار افت و خرابی خواهد شد.

در ادامه به اطلاعات بیشتری در خصوص روانکاری نساجی و دانستنی‌های مربوط به آن پرداخته می‌شود.

روانکاری نساجی چیست؟

در ابتدا با این سوال روبرو می‌شویم که روانکاری نساجی چیست و کاربرد روانکاری در صنعت نساجی چه می باشد.

روانکاری در واقع یک عملکرد و تاثیر مثبت بر روی سلامت دستگاه و قطعات موجود می‌گذارد و به آن‌ها کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشند و به نوعی، این کار کمک قابل توجهی به صنعتگر می‌کند. روانکاری با روغن صنعتی انجام می‌پذیرد که می‌توان آن را در شمار زیادی از صنعت‌های دیگر مانند صنعت زنجیر صنعتی و یا صنعت بلبرینگ مشاهده نمود.

مورد دیگر، روغن نساجی می‌باشد و همان‌گونه که از نام آن پیدا است، این روغن در دستگاه‌های بافندگی و صنایع نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعت نساجی، دارای دستگاه و تجهیزات گوناگونی مثل ماشین بافندگی، ماشین‌های نخ‌ریسی و ماشین دوخت است که هرکدام احتیاج به روانکاری دارند. این روغن‌ها در اصل، نوعی روانکار کاملاً تصفیه شده و بهداشتی می‌باشند که در صنعت نساجی و برای الیاف پروپیلن به کار برده می‌شوند. این روغن با دارا بودن خاصیت دفع الکتریسیته ساکن، موجب کاهش میزان ضایعات و علاوه بر آن کاهش هزینه‌های تولید می‌گردد.

این نوع روغن‌ها بیماری‌زا نبوده و موجب حساسیت‌های پوستی نمی‌شوند. روغن نساجی، روغنی صنعتی است و در انواع گوناگونی مثل اسپری، پد، تماسی و رمق‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌کاربردن هرکدام از این روش‌ها برای عملیات‌های گوناگون صنعت نساجی متفاوت می‌باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله گریس صنایع غذایی را نیز دنبال نمایید

معرفی انواع روانکار های نساجی

کاربرد روانکاری در صنعت نساجی و انواع گریس نساجی، دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند. انواع گریس ها در درجه اول، بر پایه غلیظ کننده‌هایشان طبقه بندی می‌گردند که رایج ترین آن‌ها صابون‌های فلزی می‌باشد. بقیه موارد، شامل خاک رس بنتونیت، سیلیکاژل، پلی اوره و غلیظ کننده‌های معدنی هستند.

گریس‌هایی که مبتنی بر صابون هستند، از سه ماده اصلی تولید می‌شوند، یکی مواد چرب (حیوانی یا گیاهی) است که به طور معمول، 4 تا 15 درصد کل آن است و اسید نامیده می‌شود.

مورد بعدی، باز یا قلیایی است که مخالف اسید می‌باشد. پایه‌های به کار رفته در ساخت گریس‌ها شامل کلسیم، آلومینیوم، باریم، سدیم و لیتیوم می‌باشد که به طور معمول 1 تا 3 درصد مورد نیاز است.

مورد سوم سیال است که می‌تواند از روغن‌های معدنی، انواع گوناگون مواد مصنوعی، پلی گلیکول ها یا ترکیبی بی انتها از مایعات انتخاب گردد.

با بکارگیری و استفاده از نمک کمپلکس، ساختار پیچیده‌تری را می‌توان تشکیل داد. این ماده، غلیظ کننده را به کمپلکس صابون و نمک تبدیل می‌نماید، از این رو اصطلاحا گریس کمپلکس نامیده می‌شود.

گریس‌های پیچیده، دمای کاری بیشتری، تقریباً به اندازه 38 درجه سانتیگراد (100 درجه فارنهایت) را نسبت به محصولات معمولی ضخیم شده به وسیله صابون ارائه می‌دهند. گریس‌های پیچیده برای بهبود بخشیدن مقاومت حرارتی گریس‌های صابون ساخته شده‌اند که معروف‌ترین آن‌ها لیتیوم، آلومینیوم، کلسیم و باریم است. این محصولات نقطه ریزش بیشتری دارند (حدود 260 درجه سانتیگراد یا 500 درجه فارنهایت)، به جز باریم که تقریباً 218 درجه سانتیگراد (425 درجه فارنهایت) است.

غلیظ کننده های معدنی مثل خاک رس و سیلیس از کره و پلاکت تشکیل گردیده‌اند. آن‌ها مایعات را با سطح گسترده خود غلیظ می‌کنند. این محصولات، یک گریس خیلی نرم و غیر ذوب تولید می‌نمایند که توانایی این را دارد که با توجه دقیق به کاربرد محصول، عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد.

پلی اوره از انواع غلیظ کننده غیرصابونی می‌باشد که از مشتقات اوره به وجود می آید. این یک پلیمر واقعی نیست، بلکه یک نوع ماده شیمیایی متفاوت است که ساختار غلیظ کننده‌ای، شبیه به صابون دارد.

از لحاظ کاربرد، گریس های لیتیوم 12-هیدروکسی استئارات محبوب‌ترین نوع هستند. این گریس، بر پایه 12-هیدروکسی استئاریک اسید می‌باشد که یک اسید چرب است و بهترین و با کیفیت‌ترین گریس‌های لیتیوم و کمپلکس لیتیوم را تولید می‌نماید.

ویژگی های روانکار نساجی

ویژگی و کاربرد روانکاری در صنعت نساجی، از مواردی است که جزئیات و ظرافت‌های خاص خود را دارد و قبل از تهیه آن، نیاز است در مورد آن اطلاعاتی را کسب کنید.

از اصلی‌ترین ‌ویژگی‌های گریس نساجی این است که غلظت بسیار بالایی دارد. این نوع روغن‌ها برای روانکاری بسیار مهم هستند و در اکثر سیستم‌هایی که در آن‌ها تسمه استفاده شده باشد، حتماً به کار برده خواهد شد. از ویژگی‌های مهم دیگری که گریس‌های نساجی دارند این است که روی دستگاه‌هایی که به شکل مستقیم با دمای زیاد کار می کنند، زده می‌شوند. با استفاده از این روغن، دمای دستگاه ها گرفته می‌شود، یعنی اجازه نمی‌دهد دما از آن حدی که باید باشد، بالاتر برود که به‌طور معمول دستگاه‌های کارخانه این‌گونه می‌باشند که روی موتورهای آن‌ها از روغن‌های گریس نساجی استفاده می‌گردد.

در واقع دستگاه‌هایی که روی آن‌ها موتورهای مختلفی نصب شده است، احتیاج به روغن کاری دارند. هم‌چنین چرخ دنده های همه دستگاه ها لازم است روانکاری شوند تا بتوانند با سرعتی که نیاز است، بچرخند و اگر روانکاری نشوند نمی‌توانند نیرو را سریعاً به تسمه تایم‌ها برسانند.

از جمله ویژگی‌های دیگر این است که حتماً باید روی آنها بارکد فروش وجود داشته باشد. این بارکدها در اصل برای گریس‌های نساجی مثل شناسنامه است و هنگامی که با تلفن همراه آن را اسکن کنیم، همه خصوصیات و ویژگی‌های گریس‌های نساجی مشخص خواهد شد که آیا این نوع گریس نساجی از شرکت معتبری ساخته و تهیه شده است یا خیر.

اگر قصد خرید روانکار را داید حتما از مقاله روانکار خودرو را نیز دنبال نمایید

روغن پایه روانکار نساجی چیست؟

روغن پایه روانکار نساجی، بالاترین سهم یک روانکار را به خود اختصاص می‌دهد، پس انتخاب مناسب آن، تاثیر فراوانی در کیفیت روانکار خواهد داشت. امروزه تعداد زیادی از صنایع، نیازمند روانکار هایی با طول عمر بیشتر و در نتیجه روانکاری بهتر و کاهش دوره‌های تعویض روانکار و تخریب تجهیزات در تماس با روانکار هستند، این موضوع سبب به وجود آمدن سیالات سنتزی شده است.

یکی از انواع سیالات سنتزی PAG می‌باشد که به علت میزان بالای اکسیژن در بین بقیه سیالات سنتزی منحصر به فرد است. در حال حاضر PAG ها در دو مدل محلول در آب و نامحلول در آب و در دامنه‌های گسترده‌ای از گرانروی تولید می‌شوند. PAGهایی با 100 درصد وزنی پروپیلن اکساید (PO) که به نام PPG نیز شناخته می‌شوند، در آب نامحلول هستند. در صورتی که در نوع محلول آن، از واحدهای اتیلن اکساید (EO) بین 50 تا 70 درصد و مابقی پروپیلن اکساید استفاده می‌شود.

PAG ها به علت فراریت پایین، در مواقعی که دمای عملکرد زیادی مورد نیاز است، مصرف می‌شود و معمولاً در فرمولاسیون روغن‌های آبکاری، فلزکاری، روانکار های صنایع غذایی و علاوه بر این روغن‌های هیدرولیک و کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما در حال خواندن کاربرد روانکاری در صنعت نساجی مقاله می باشید

کاربرد های روانکاری نساجی

روانکار های صنعت نساجی دارای مجموعه ای از محصولات می‌باشند که به طور اختصاصی، مطابق با الزامات اسپولرها و ماشین های نخ ریسی طراحی گردیده است. روان کننده ها به شکل مداوم در مقابل اصطکاک و سایش عمل حافظت را انجام می‌دهند و با افزایش فواصل نگهداری، هزینه های کار را پایین می‌آورند.

از دیگر کاربردها و کارایی‌های گریس نساجی، استفاده از آن‌ها در ماشین‌های بافندگی می‌باشد که تقریباً اصلی‌ترین و پر اهمیت‌ترین کاربرد است و موجب می‌شود بین عملیات تعمیر و نگهداری، مدت زمان بیشتر و طولانی‌تری اتفاق بیفتد و هم‌چنین موجب می‌شود که ماشین‌های بافندگی با سرعت بالاتری آغاز به کار کنند و در مدت زمان پایین، بیشترین کار را انجام دهند.

یکی دیگر از کاربردهای گریس نساجی، در ماشین‌های بافندگی می‌باشد. ماشین‌های بافندگی دایره‌ای مدرن، به طور روزانه چند صد کیلوگرم مواد بافتنی را با بیشترین سرعت پردازش می‌کنند و تعداد فراوانی سوزن ظریف و سینک، نخ‌های رنگارنگ را در مدت کوتاهی به ژاکت، جوراب، دامن، کت، روکش تخت پشمی با زیباترین طرح ها تبدیل می‌نماید. یک تصویر بافندگی با دقت بالا، نیازمند کشش خوب نخ و علاوه بر این، عملکرد مناسب و قابل اطمینان یاتاقان‌ها، چرخ دنده‌ها، عناصر کشویی و سوزن‌ها می‌باشد،  حتی کوچکترین مغایرت ماشین آلات، بلافاصله روی پارچه بافتنی منعکس می‌گردد و در نتیجه درصد تولید پارچه نامرغوب و علاوه بر آن، هزینه‌های تولید مورد نظر را افزایش می‌دهد.

روان کننده های صنعت نساجی، کارایی بالایی را در زمینه قابلیت اطمینان ماشین آلات، به خصوص برای دقت اجزای ماشین و داشتن عمری طولانی به شما ارائه می دهند. در دنیای امروز، صنعت روانکاری به بخشی مهم و تاثیرگذار از توسعه صنایع ماشینی تبدیل گردیده است.

علاوه بر این، با اهمیت روزافزون مسائلی همانند بهینه سازی مصرف و محافظت از منابع تجدیدناپذیر و تاثیر آن‌ها روی مسائل زیست محیطی، مطالعه و آگاهی از صنعت روان‌کاری بسیار توصیه می‌شود.

مزایای روانکاری نساجی

مزایای و کاربرد روانکاری در صنعت نساجی چیست؟ روانکاری، با خاصیت‌های مختص به خود، مانند چربی و غلظتی که دارد روی قطعات دستگاه نشسته و موجب جلوگیری از ضربه خوردگی و سرخوردگی قطع می‌شود و علاوه بر این باعث می‌شود که سرعت کار بالا برود و به آسانی بر روی یکدیگر سر بخورند و حرکت کنند.

همان‌طور که گفته شد، روغن‌های نساجی به دلیل آن که از غلظت مناسبی برخوردار هستند، توانایی این را دارند که از بالا رفتن دمای دستگاه نساجی جلوگیری کنند و هم‌چنین باعث می‌شوند که در برابر خوردگی بسیار مقاوم شوند.

روغن‌هایی که در دستگاه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، ناسازگاری بسیار زیادی دارند و مزیتی که روغن گریس نساجی نسبت به دیگر روغن‌ها دارد این است که سازگاری با هر دستگاه، مطابق با دستورالعمل خود را دارد و این‌که در هر دستگاهی بر اساس کاربرد هر دستگاه استفاده می‌گردد و گریس های نساجی به شکلی هستند که موجب می‌شوند دستگاه‌ها در طول سال، به میزان بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرند.

امروزه کاربرد روانکاری در صنعت نساجی، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. به‌طور کلی در صنعت، استفاده از روانکار ها بسیار پر اهمیت است و روانکارها موادی هستند که جزئی جدایی ناپذیر از صنعت به حساب می‌آیند. در اصل اهمیت روان‌کارها در همه ابعاد مختلف تولید قطعات صنعتی، کانون توجه قرار می‌گیرد، چرا که برای تسهیل و سرعت بخشیدن به حرکت نسبی سطوح قطعاتی که با ‌هم‌دیگر در تماس هستند و به نوعی در ارتباط هستند، استفاده از روانکار بسیار پر اهمیت و اجتناب ناپذیر است.

راهنمای خرید روانکار نساجی

قیمت گریس نساجی به عوامل گوناگونی بستگی دارد، از جمله این عوامل می‌توان به برندی که این روغن را تولید می‌کند اشاره نمود، به عنوان مثال قیمت گریس‌های نساجی که از یک برند معروف تولید می‌گردند با قیمت گریس هایی که در یک شرکت تولیدی متوسط تولید می‌شوند، فرق می‌کند.

در حال حاضر در کشور ما اکثر شرکت های تولید گریس نساجی از معروف‌ترین برندهای تولید این مدل روغن می باشند که محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌نمایند. در ضمن فراموش نکنید که افراد سودجو، روانکارهای تقلبی و بی کیفیت را اکثراً با قیمتی پایین‌تر و در مواقعی با زدن برچسب‌های تقلبی مبنی بر تولید در نواحی و مراکز معتبر جهانی، روانکار صنعتی را حتی با قیمتی بسیار گزاف به فروش می‌رسانند.

بالا بودن کیفیت گریس، به میزان قابل توجهی بر عملکرد دستگاه و قطعات تأثیر می‌گذارد. استفاده از گریس بی‌کیفیت، ممکن است دستگاه را خراب نموده و برای همیشه آن را از دور خارج کند. هنگام خرید گریس صنعتی لازم است نسبت به مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کنید و آن را از شرکت‌های معتبر خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *